Menü Kapat

Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

Robot Süreç Otomasyonu (RPA) hakkında daha fazla bilgi edinmek ve bu yeni konseptin neden birçok sektörü ele geçirdiğini öğrenmek için bu blog gönderimize devam edin!

Robot Süreç Otomasyonu (RPA), küresel pazar büyüklüğü son yıllarda önemli ölçüde büyüyen, yeni gelişen bir teknolojidir. Teknoloji nispeten yeni olmasına rağmen, işletmeler bunu birçok sektörde hızla benimsemiştir.

Pek çok işletmenin çeşitli kullanım durumlarında RPA’yı benimsediği göz önüne alındığında, şimdi bunun tüm ayrıntılarını ve çıktılarını tanımanın ve kuruluşunuz için neler yapabileceğini görmenin tam zamanı.

Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Nedir?

RPA, kurallara dayalı, tekrarlanan dijital görevlerin otomasyonunu kolaylaştıran bir teknolojidir. Kullanıcılar, normalde bir insan tarafından tamamlanacak görevleri gerçekleştirmek için bir veya daha fazla komut dosyasını veya robotu yapılandırarak başka şeylere odaklanmalarına olanak tanıyabilir.

RPA, uygulamaları çalıştırmak, verileri yakalamak ve işlemek, yanıtları tetiklemek ve çok çeşitli diğer sistemlerle iletişim kurmak için kullanılabilir.

Robotlar, kendilerine atanan görevin gereksinimlerine bağlı olarak bireysel çalışan masaüstü bilgisayarlarına veya arka uç sunuculara yüklenebiliyor. Botlar bireysel olarak veya daha büyük gruplar halinde çalışabilir. Botların sınırlı bir kapasitesi vardır; bu, yoğun emek gerektiren görevleri gereken zaman diliminde tamamlamak için daha fazlasına ihtiyaç duyulduğu anlamına gelir.

Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

RPA Türleri

RPA’yı dağıtmanın iki yöntemi vardır; katılımlı ve katılımsız, ikisinin unsurlarını birleştiren üçüncü bir hibrit seçenek. 

Katıldığı Otomasyon

Bazen destekli otomasyon olarak da adlandırılan katılımlı otomasyon, insan çalışanlarla birlikte çalışmak üzere tasarlanmıştır. Bu durumda RPA, kullanıcının masaüstünde çalışan işlemleri ve uygulamaları otomatikleştirir ve bazen istisnai durumlarda giriş yapılmasını gerektirir.

Robot, ek bir girdiye ihtiyaç duyması durumunda çalışanı uyaracak ve bir yanıt aldıktan sonra işine devam edecek. 

Operasyonel maliyetleri azaltmak ve daha iyi bir müşteri ve kullanıcı deneyimi sağlamak için katılımlı otomasyon botlarını kullanabilirsiniz. Örneğin, yapay zeka çağrı merkezi sisteminin bir parçası olarak , iletişim merkezi temsilcilerine bağlamsal yardım ve öneriler sağlayabilirler.

Gözetimsiz Otomasyon

Gözetimsiz veya yardımsız otomasyon, gerektiğinde görevleri 7/24 gerçekleştiren bir insan aracısı olmadan çalışabilir. RPA yazılımı kullanıcıyı yalnızca bir hata oluştuğunda uyaracaktır.

Yardımsız otomasyonun sorunsuz çalışması için yazılımın açıkça tanımlanmış kurallara ve bir veri gölünden veya veri ambarından yapılandırılmış verilere ihtiyacı vardır . Doğru kurulumla insan müdahalesine gerek kalmadan zamandan ve kaynaklardan tasarruf edebilirsiniz.

Hibrit RPA

Adından da anlaşılacağı gibi hibrit RPA, hem katılımlı hem de katılımsız otomasyonun unsurlarını birleştirir. Robotlar ve insan kullanıcılar birlikte çalışıyor ve tamamen otomatikleştirilebilen işler botlar tarafından tamamlanıyor. Bu sırada kullanıcı, yapılandırılmamış verileri içeren veya insan kararı gerektiren süreçlerle ilgilenir.

Her katılımcı, verimliliği artırmak ve doğru, kolaylaştırılmış süreçlerin mümkün olan en iyi karışımını oluşturmak için aynı anda farklı görevler üzerinde çalışabilir.

RPA'nın Faydaları

İyi tasarlanmış RPA, birçok farklı türde kuruluşa fayda sağlayabilir. 

Maliyet azaltma

RPA, görevleri genellikle bir insandan daha hızlı bir şekilde tamamlamak için günün her saatinde çalışarak bir kuruluşun mevcut iş gücünü uygun maliyetli bir şekilde artırabilir. 

RPA aynı zamanda veri girişi ve analiz gibi görevlerde çok daha doğru olduğundan hataların maliyetini de azaltır, hataları düzeltmek için zaman harcama ihtiyacını azaltır.

Kesinlik

Robotlar, yorgunluk veya konsantrasyon kaybı riski olmadan, insan çalışanlardan daha uzun süre çalışabilir. Bu, atandıkları görevlerdeki hata oranlarını azaltarak tutarlılığı ve güvenilirliği artırır.

Verimlilik

RPA, veri girişi gibi tekrarlanan görevleri otomatikleştirerek insan çalışanların daha yüksek değerli işlere odaklanmasını sağlar. Bu, kapasite ve üretkenlikte genel bir artışa yol açar. 

İnsan temsilcilerinin yerine getirmek zorunda olduğu zihin uyuşturan, tekrarlayan görevleri azaltmak, çalışanların katılımını ve moralini iyileştirme gibi ek bir fayda sağlar.

Mevcut Altyapıyı Tamamlar

RPA, bir kuruluşun mevcut BT altyapısı üzerinde çalışacak şekilde eğitilebilir; bu, botların yanı sıra herhangi bir yeni yazılıma yatırım yapmaya çok az ihtiyaç duyulacağı anlamına gelir.

Bu, zaman alıcı arka uç entegrasyonlarına yatırım yapmadan dijital dönüşümlerini ilerletmelerine yardımcı olduğundan, eski sistemleri kullanan kuruluşları daha da güçlendirir.

Uyma

RPA’nın kullanılması, insanların hassas verilerle etkileşimde bulunduğu örneklerin azaltılmasına yardımcı olur ve bu da uyumluluk ihlali olasılığını azaltır.

Ölçeklenebilirlik

RPA, bir kuruluşla birlikte büyüyecek ve değişen taleplere uyum sağlayacak kadar esnek, oldukça ölçeklenebilir bir teknolojidir. 

RPA'nın Riskleri

RPA kullanmanın sayısız faydası olsa da aşılması gereken potansiyel zorluklar da vardır.

Güvenlik endişeleri

RPA söz konusu olduğunda veri sızıntısı ve hırsızlığa ilişkin endişeler var. RPA şifreleri sıklıkla yeniden kullanıldığından ve değiştirildiğinden, güvenlik kusurları olması durumunda kötü aktörler bu şifrelere kolayca müdahale edebilir . Bu şifreler alındıktan sonra, RPA’nın erişebildiği tüm hassas verilere erişim izni verilecek.

Bu riskler, RPA hesabı ayrıcalıklarının yalnızca gerekli taraflarla sınırlandırılması, RPA komut dosyalarının ve günlüklerinin düzenli olarak gözden geçirilmesi ve şifre erişiminin yanı sıra iki faktörlü insandan sisteme kimlik doğrulamanın uygulanmasıyla azaltılabilir.

Kimlik yönetişimi ve yönetimi, yalnızca yetkili personelin hassas verilere ve sistemlere erişebilmesini sağlayan RPA dağıtımının önemli bir yönüdür. 

JWT belirteçleri, kimlik doğrulama sürecini güvence altına almak için RPA’da yaygın olarak kullanılır.

Uygulama Maliyetleri

Bazı kuruluşlar, RPA’nın uygulama maliyetlerinin kullanımlarını sınırlayıcı bir faktör olduğunu düşünmektedir. RPA’nın uygunsuz uygulanmasından kaynaklanan maliyetler de para ve zaman açısından ağır olabilir.

Nitelikli Çalışan Eksikliği

RPA’nın kullanımı, alanda vasıflı profesyonellerin bulunmaması nedeniyle bir şekilde yasaklanmıştır. RPA’yı uygulamak ve sürdürmek için gerekli programlama becerilerine sahip personeli eğitmek maliyetli ve zaman alıcı olabilir.

RPA Nasıl Çalışır?

Birçok ön uç RPA entegrasyonu , görevleri doğrudan uygulamada gerçekleştirmek için  CRM platformu veya B2B potansiyel müşteri oluşturma yazılımı gibi diğer uygulamaların kullanıcı arayüzlerini kullanır .

Tamamen otomatikleştirilmiş süreçleri gerçekleştirmek için RPA’ya sunucu düzeyinde web hizmetlerine ve veritabanlarına doğrudan erişim sağlayan arka uç entegrasyonları da kurulabilir. 

Bugün piyasada iki ana tür bot bulunmaktadır:

  • Programlanabilir botların çalışması için belirlenmiş kurallara ve talimatlara ihtiyaç vardır. Programcıların, botun çalışmaya başlayabilmesi için parametreleri tanımlaması ve süreçleri adım adım haritalandırması gerekir; bu da zaman alıcı olabilir.
  • Akıllı botlar yapay zeka ile donatılmıştır; bu, çalışanların bir süreci nasıl gerçekleştirdiğini öğrenmek için mevcut ve geçmiş verileri analiz edebilecekleri anlamına gelir. Fare hareketleri ve tıklamalar gibi yeterli veriyi analiz ettikten sonra bot, görevi bağımsız olarak gerçekleştirebilir.

En popüler RPA platformları hangileridir?

Çok sayıda RPA platformu, kapsamlı özellikleri, kullanıcı dostu arayüzleri ve güçlü otomasyon yetenekleri nedeniyle sektörde önemli bir ilgi gördü. Aşağıda en sık kullanılan RPA platformlarından bazılarını sunuyoruz:

  1. UiPath: UiPath, sezgisel arayüzü ve kapsamlı otomasyon yetenekleriyle tanınan lider bir RPA platformu olarak öne çıkıyor. Görsel bir sürükle ve bırak tasarımcısı ve önceden oluşturulmuş geniş bir etkinlik kitaplığıyla UiPath, çok çeşitli otomasyon ihtiyaçlarını karşılayarak hem katılımlı hem de katılımsız otomasyona hitap eder.
  2. Automation Anywhere: Automation Anywhere, kapsamlı bir otomasyon araçları paketi sunan önde gelen bir RPA platformudur. Görsel bir iş akışı tasarımcısını, bir bot geliştirme ortamını ve bilişsel otomasyon için IQ Bot ve yeniden kullanılabilir otomasyon bileşenleri için MetaBots gibi özellikleri kapsar. Automation Anywhere şirket içi ve bulut dağıtımlarını destekler.
  3. Blue Prism: Blue Prism, ölçeklenebilirlik ve güvenlik özelliklerinde öne çıkan, kurumsal düzeyde bir RPA platformudur. Görsel bir geliştirme ortamı ve bir dizi bağlayıcı ve entegrasyon yeteneği sunan Blue Prism, otomasyon süreçlerinin uyumluluğunu, denetlenebilirliğini ve merkezi yönetimini vurgular.
  4. WorkFusion: WorkFusion, RPA’yı yapay zeka yetenekleriyle birleştiren entegre bir otomasyon platformu sunar. Görsel bir iş akışı tasarımcısı, veri çıkarmaya yönelik makine öğrenimi modelleri ve bilişsel otomasyon özellikleri sunar. WorkFusion hem yapılandırılmış hem de yapılandırılmamış veri işleme görevlerini otomatikleştirmeye odaklanır.
  5. Pega Platformu: Pega Platformu, RPA’yı iş süreci yönetimi (BPM) yetenekleriyle sorunsuz bir şekilde entegre eden az kodlu bir otomasyon platformudur. Kullanıcılar görsel modelleme araçlarından yararlanarak otomasyon iş akışlarını tasarlayabilir ve dağıtabilir. Pega Platform ayrıca yapay zeka yeteneklerini, vaka yönetimi özelliklerini ve çeşitli sistemlerle entegrasyonu da bünyesinde barındırıyor.

RPA Kullanım Alanları

RPA’nın çeşitli endüstrilerde çok çeşitli uygulamaları vardır.

İnsan kaynakları

Bordro, katılım yönetimi, uyumluluk ve işe alım süreçlerinin tümü RPA’nın yardımıyla otomatikleştirilebilir. Bir iş sözleşmesine elektronik imza almak gibi görevlere yardımcı olmak için RPA’yı bile kullanabilirsiniz . Bu, İK çalışanlarına idari işleri tamamlamak yerine önemli görevlere odaklanmaları için daha fazla zaman tanır. 

TatvaSoft gibi şirketler, açık pozisyonlar için en uygun adayları belirlemek amacıyla özgeçmişleri ve iş başvurularını otomatik olarak tarayabilen RPA çözümleri geliştiriyor.

Finans ve Muhasebe

Mali planlama ve raporlama görevleri, vergi muhasebesi, satın alma ve ödeme ve alacak hesapları gibi diğer süreçlerin yanı sıra RPA kullanılarak otomatikleştirilebilir. RPA’nın sağladığı doğruluk düzeyi, finans ve muhasebe süreçlerine büyük fayda sağlayarak insan hatasından kaynaklanan potansiyel maliyetli hataların önlenmesine yardımcı olur.

Müşteri hizmetleri

RPA, özellikle ACD telefon sistemi veya diğer gelişmiş özelliklerle birleştirildiğinde daha hızlı ve sorunsuz bir müşteri hizmetleri deneyimi sağlayabilir . RPA, müşteri kayıtlarını güncelleyebilir, hizmet isteklerini yürütebilir ve çeşitli sistemlerden bilgi toplayabilir. Bu, müşteri hizmetleri temsilcilerinin sorgulara hızlı bir şekilde yanıt vermesine, ortalama işlem sürelerinin azaltılmasına ve müşteri memnuniyetinin artırılmasına olanak tanır.

Tedarik zinciri yönetimi

RPA, çeşitli işletmelerin sipariş işleme, envanter yönetimi ve stok yenileme süreçlerini yönetebilir. Bu, tam zamanında stok kontrolünü kolaylaştırır; bu, stokun, ürünlerin satın alınamayacağı kadar geç sipariş edilmediği, aynı zamanda depoda gereksiz yer kaplayacak kadar erken sipariş edilmediği anlamına gelir.

Satış

RPA, satış süreçlerini otomatikleştirmek için kullanılabilir ve insan satış temsilcilerinin potansiyel müşteri filtreleme, raporlama veya CRM veri girişi gibi görevlere harcadığı süreyi azaltmaya yardımcı olur. Bu, potansiyel müşterileri beslemek ve onları satış hunisi boyunca yönlendirmek için daha fazla zaman harcamalarına olanak tanıyarak dönüşüm oranlarını artırır.

Sonuç

RPA, müşteri hizmetlerinin otomasyonundan tedarik zinciri yönetiminin basitleştirilmesine kadar  çeşitli sektörlerde birçok uygulamaya sahip olabilir .

RPA’nın potansiyel güvenlik kusurları ve uygulama zorluklarıyla ilgili endişeler olsa da faydaları göz ardı edilemeyecek kadar çoktur. Zaman geçtikçe, bu endişelere yönelik çözümler, pek çok sektörde bunu basit bir hale getirecek.

Ekiplerinizin zamandan tasarruf etmesini sağlayabilir, önemli görevlere odaklanmalarına, üretkenliği artırmalarına ve maliyetleri düşürmelerine olanak tanır. Verilerinizin doğruluğunu artırabilir, daha güvenilir sonuçlar çıkarmanıza ve bilinçli iş kararları vermenize olanak tanır.

RPA’nın geleceği parlak görünüyor, bu yüzden belki de daha yakından bakıp kuruluşunuzun neyi başarmasına yardımcı olabileceğini görmenin zamanı gelmiştir.

Bir RPA Programının Olgunlaşması Robotik Süreç Otomasyonu (RPA), işletmelerin mevcut …

Robotik Süreç Otomasyonu (RPA) Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey Robot …

Gönderi Takibinde RPA Kullanımı: Verimlilik ve Hızın Anahtarı Gönderi takibi …

RPA Nedir Yazılım? RPA, iş süreçlerini otomatikleştirmek için kullanılan bir …